Sider

tirsdag 5. april 2011

Spørsmål & svar

4 spørsmål som går spesielt mye igjen i kommentarfeltet, så tenkte svare på disse en gang for alle

Hvordan er det å studere moteledelse med Gateway?
Det har vært utrolig mye mas og tull rundt Gateway dette halvåret, faktisk så mye at alle studentene har fått penger tilbake i kompensasjon for tapt studie den første måneden. Kanskje noen til og med har lest noe om dette i media - vet at blant annet VG var innom skolelokalene våre på Times Square i februar?For min del er studiene her borte kun for å gjøre noe gøy og altså ikke noe jeg tar dødelig seriøst. Jeg må egentlig gå i kjempe-opposisjon mot flesteparten av de andre studentene, da jeg faktisk synes at Gateway er overraskende bra. Man blir ikke utdannet til en Einstein akkurat, men foreleserne er gode og alt (bortsett fra det håpløse engelskkurset) funker flott for meg! Kom ikke hit med de største forventningene uansett, og for meg er den viktigste delen helt klart det å bare være her - kulturen, språket, byen, muligheten.

Hvor lenge skal du være i New York?
Til sammen 4 måneder bare. Det er på mange måter altfor kort, men likevel helt perfekt for meg nå. Selv om tiden går altfor fort og jeg kommer til å være superdeppa den dagen vi reiser... Det hjelper riktignok å tenke på at de siste ukene her kommer til å bli de beste - rett etter eksamen reiser vi 8 dager til Jamaica, og deretter har vi enda 3 døgn her i New York til å fylle koffertene til randen. Da skal jeg virkelig shoppe - for da vet jeg jo akkurat hvor mye jeg har igjen å bruke! Også blir det jo litt fantastisk å komme hjem til lille Norge, for jeg føler virkelig at jeg har vært borte en evighet.

Hvor dyrt er det å leie leilighet i New York?
Å leie leilighet på Manhattan er veldig dyrt, derfor velger mange å bo i for eksempel New Jersey eller Brooklyn. Jeg følte at det var litt uaktuelt for min del når vi kun skal være her disse 4 månedene, så vi leier en liten leilighet midt i Soho - og kunne ikke vært mer fornøyd. Selv om vi er fire jenter som bor veldig trangt, veier beliggenheten opp for alt. Til og med mus (og rotter iiiiik) i gangen og på søppelrommet. Vi betaler $4700 i måneden, noe som blir cirka 30 000 kroner på hver for 4 måneder.

Hvordan får dere kjøpt alkohol og kommer inn på utesteder selv om dere er under 21?
Dette er det utrolig mange som lurer på - og det skjønner jeg godt! USA er jo så strengt. Jeg kan først og fremst si at jeg ikke har falsk legitimasjon - det hadde jeg egentlig aldri turt å ha i dette landet. Faktisk så jeg for meg at disse 4 månedene godt kunne bli 4 veldig hvite måneder, med tanke på fest. Men sånn ble det altså ikke. Kanskje vi har flaks og ser eldre ut enn amerikanske 21-åringer? Ellers er det en god ting at de aller færreste dørvakter her skjønner norske bankkort, og de nekter å fremstå som dumme - så de nitti prosent av gangene vi prøver å komme inn steder, gir de opp og slipper oss inn uansett. Har også funnet en lokal deli rett ved leiligheten hvor de ikke sjekker legitimasjon. Har veldig inntrykk av at de er strengere på legitimasjon i matbutikker enn på utestedene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar