Sider

torsdag 25. november 2010

Litt om New York

Litt oppdatering rundt hvor langt vi er kommet i New York-prosessen.


Ps. Se bilder fra leiligheten her!

Den 31. januar, klokken 10:40 går flyet fra Gardermoen. Rikke og jeg reiser sammen og kommer mest sannsynelig først frem til leiligheten av alle oss 4 som skal bo der. Vi har allerede planlagt å sprette Cava'en med en gang vi kommer inn i leiligheten for første gang. Det kommer til å bli uvirkelig. Ubeskrivelig! Vi mellomlander på Heathrow i London, og har booket flybillettene våre gjennom Momondo. Vi betaler cirka 3000NOK t/r - noe som er ekstremt billig (lite tips til dere som er interessert i å besøke oss).

Nå ser det riktignok ut som at returbilletten hjem til Oslo ikke blir brukt for min del - mer om det senere...

Både Rikke og jeg reiser for å studere Moteledelse med Gateway College. Dette er blitt et ganske "kommersielt" studie, som alle kan gjøre - så lenge de har studiekompetanse. Jeg skulle egentlig gå journalistikk, men studiet ble ikke godkjent dette semesteret. Synes ikke moteledelse er et dårlig andrevalg, for hovedtingen for meg dette året er å gjøre noe gøy - noe på hobbybasis, som jeg ikke nødvendigvis skal drive med videre. Moteledelse er et økonomi-studie, hvor man blant annet lærer om produktutvikling, budsjett og motehistorie. Man har dessuten en eksamen i business-Engelsk på slutten av semesteret - noe jeg ser på som veldig nyttig. Man får 30 studiepoeng for et halvt år på moteledelse. Gateway er kjent for å få til mye bra som elevene får oppleve - blant annet forelesninger av kjente og interessante forelesere, besøk inn på de store motehusene, New York-fashionweek, turer til for eksempel Washington, Hamptons o.l. og mye, mye mer. Vi skal dessuten ikke være redde for å utforske på egenhånd - reise litt, oppleve... Gud, det blir så bra.

For meg handler alt om opplevelsen og erfaringene. Snakke så mye engelsk som mulig, få så mange amerikanske venner som mulig, gjøre så mye nye og spennende ting som mulig, bo i en fantastisk by og bli så godt kjent som mulig. Vi ønsker å reise til New York og prøve å leve som New Yorkere i et halvt år - kanskje vi til og med skal inngå en avtale om å snakke engelsk med hverandre i leiligheten? Vi vil ha så mye som mulig ut av de 4-5 månedene vi er der. Vi har derfor også valgt å bo midt i SoHo, for å lære å kjenne og oppleve New York fra innsiden - døgnet rundt.

Vi har planer om å være spontane. Ut og ta en øl en tirsdagskveld på stampub'en, gå på konserter, utforske hver lille krik og krok av New York, være mye ute... Må nesten nevne at vi har gratis avgang på et fantastisk treningssenter i forbindelse med leiligheten. Hver søndag blir det Yoga og pilates på Rikke og meg!

Leiligheten har jeg vist bilder av tidligere. Den ligger i Mulberry Street, som er hovedgaten i Little Italy. Vi har faktisk en pizza-restaurant i underetasjen, hehe.


Klikk på kartene for å "dra dere rundt" på Manhattan og zoome inn/ut.

Det som gjenstår før avreise nå er å betale de to siste regningene på studieavgiften på 38 000 kr. Myyye penger, men halvparten er betalt allerede. Så gjenstår noen utbetalinger; feks visum og reiseforsikring. Deretter er det å pakke... og dra. Må nevne at det har vært mye arbeid i hele høst, og at det er først nå vi begynner å se enden i tunellen. Mye skal ordnes før et halvt år på den andre siden av kloden.

Svarer gjerne på spørsmål om det er noen som lurer på noe!

6 kommentarer:

  1. Har du hatt friår og jobbet nå? I så fall, har du jobbet fulltid og når du har betalt de siste reningene, hvor lang tid har det tatt å spare opp alt sammen? :) Lurer nemlig på om jeg skal reise dit neste vår med Gateway, men er redd for å ikke klare å spare så mye penger :/

    SvarSlett
  2. kan du ikke legge ut bilder av leiligheten igjen da ? har lyst til å se : D

    SvarSlett
  3. Du aner ikke hvor mye jeg vil komme på besøk. Du ANER ikke. SKJØNNERU eller.

    Hilsen

    frustert, 19

    SvarSlett
  4. Hehe, joda. Jeg aner kanskje? Men kom igjen da. Bare hyggelig det :-))))

    SvarSlett
  5. Har alt lagt igjen bilder av leiligheten :) bare å bla seg litt tilbake!

    SvarSlett
  6. Åå så digg :D

    Jeg skal selv flytte USA! Nemlig til Savannah, Georgia for å følge mine drømmer om å bli scenearbeider for band :)

    SvarSlett